بررسی اشتغال مادران و رشد اجتماعی فرزندان آنها

بررسی اشتغال مادران و رشد اجتماعی فرزندان

مقاله 1402/07/12 238

به نام خدا

این مقاله به بررسی اشتغال مادران و رشد اجتماعی فرزندانِ آنها می پردازد.

 

مقدمه: ما در این مقاله به بررسی کودکانی می پردازیم که مادران شاغلی دارند و این کودکان در معرض چه آسیب هایی هستند و راه های جلوگیری از این آسیب ها چیست؟

 

امروزه با پیشرفت جامعه ی بشری ، مدرنیته شدن جامعه،تغییر چهره ی جامعه و افزایش گرانی ها در سالهای اخیر،در بیشتر خانواده ها هر دو والد مجبور هستند برای تامین هزینه های خود و خانواده کار کنند و برای خود شغلی داشته باشند.

خانواده یکی از اساسی ترین و ابتدایی ترین نهادهای اجتماعی است که کودک در آن پا به عرصه وجود گذاشته و رشد میکند و برای حضور در جامعه و آغاز زندگی اجتماعی آماده میشود.

زن نقش بسیار مهمی در خانواده دارد زیرا مدیریت خانه و خانواده ،تربیت فرزندان ،ایجاد محیط عاطفی ،حفظ کانون گرم خانواده و.... بر عهده ی اوست.

اشتغال زنان تاثیراتی بر محیط خانواده به ویژه فرزندان آن هم در سالهای اولیه ی زندگی کودک بر روند رشد اجتماعی او می گذارد.

بررسی نشان میدهد که درصد قابل ملاحظه ای از زنان شاغل بنا به دلایل مختلف مجبورند چند ماه پس از تولد نوزادشان به محل کار خود بازگردند ٫به همین علت اگر تعادل لازم توسط مادران رعایت نشود باعث فرسایش روحی و جسمی خود و فرزندانشان میشوند.

مشکلات کودکان با مادران شاغل:

۱ -احساس تنهایی ۲ -انتظار کشیدن ۳ -اختلال در احساس امنیت

مشکلات مادران شاغل:

۱- احساس گناه ۲- ایجاد تعادل بین کار و خانواده ۳-یافتن جایگزین مناسب برای خود

بی توجهی مادر و همچنین عدم حضور جایگزین مناسب مادر در کنار کودک آسیب های جدی را به کودک وارد میکند.

لازم به ذکر است گفته شود کودکانی که دارای مادران شاغلی هستند و جایگزین مادر مناسب(آموزشگاه مناسب،مهد خوب و....)داشته باشند به کودکانی مستقل،متعهد،مسئولیت پذیر،روابط اجتماعی بالا ، توانایی عالی در اداره کردن مشکلات ومسائل خود و انعطاف پذیر تبدیل میشوند.

کودکان با مادران شاغل بهتر است در محیط آموزشی رشد کنند تا در زمان عدم حضور مادر علاوه بر آموزش های مفاهیم صحیح بر روی شخصیت کودک و رفتار او در آن محیط کار شود.

برای مادران شاغل در پرورش صحیح فرزند خود این موضوعات اهمیت دارد:

1- ساعات کار مادر 2- ساعت حضور مادر در کنار کودک

آنچه حائز اهمیت است آگاهی مادران شاغل از مشکلات احتمالی کودک و نحوه ی صحیح برخورد با این مشکلات است و مورد دیگری که بسیار مهم است پر کردن تایم کودک در زمانی که مادر حضور ندارد در مکان مناسب برای رشد کودک است.

توجه داشته باشید محیط آموزشی که کودک در آن رشد میکند،دانش مناسب را داشته تا با کودک رفتار صحیحی انجام دهند و همچنین مادر هم با مشاوران آن مرکز برای جلوگیری از مشکلات احتمالی یا بهبود وضعیت کودک خود در ارتباط باشد تا به او راهکارهایی داده شود.

موسسه سبک موفقیت زندگی ایرانیان با حضور مشاوران تربیتی و آموزشی کودک،پذیرای کودکان شما میباشد. ما در این مجموعه در تلاش هستیم تا با استفاده از بهترین روش های تربیتی ، آموزشی و روانشناختی ، فرزندان این سرزمین را پرورش داده و نقش کوچکی در موفقیت فرزندان شما داشته باشیم.

موسسه سبک موفقیت زندگی ایرانیان